Perspektif etika agama, psikologi agama, antropologi agama, sosiologi agama, dan budaya beragama . Sistem Nilai: set nilai kepercayaan/ etika/ pertimbangan kemanusiaan dalam kehidupan meliputi pandangan, keputusan, tindakan, tingkah laku, sikap dan sebagainya dalam menilai baik dan buruk dalam aspek-aspek kehidupan termasuk pemakanan, pendidikan, jual-beli, kekeluargaan, kepenggunaaan, dan sebagainya . Sistem nilai adalah jelas, konsisten, spontan, dan stabil, namun ia boleh berubah .
Nilai tersebut sama ada bersifat peribadi
kumpulan, masyarakat , negara atau wilayah. Budaya yang terbentuk dari
sistem nilai yang menjadi tren/ kelaziman/ kebiasaan/ tabiat akan menjadi suatu
norma yang merupakan suatu piawai tingkah laku yang diterima oleh
suatu komuniti yang mengamalkan sistem nilai tersebut dan menjadi kayu ukur
terhadap ideologi dan etika.Apabila ia merupakan suatu set yang sistematik
maka ia menjadi kod moral . Sistem nilai disandarkan kepada manusia. Namun,
ia dipengaruhi oleh banyak faktor termasuk budaya, adat, ekonomi,
politik, kewilayahan, bangsa, negara, agama dan sebagainya .
Faktor-faktor tersebut menjadikan manusia mempunyai sistem nilai
berbeza-beza antara inddvidu dan antara masyarakat . Sistem Nilai
Agama: sistem nilai yang dipengaruhi atau berasaskan agama
. Sistem nilai berasaskan agama merupakan suatu kod moral yang dipegang
oleh penganut agama . Nilai Moral yang berlaku kadangkala
berbeza dengan Nilai Agama yang termaktub .
Agama yang berbeza membentuk suatu
sistem nilai yang berbeza, namun mempunyai nilai-nilai sepunya dan sejagat yang
sama yang boleh difahami berasaskan common sense dan makrifah
.
Sistem nilai berasaskan nilai-nilai dikongsi
bersama menjadi material utama dakwah yang paling berkesan. Di sebalik
nilai-nilai utama yang sama, wujud nilai-nilai yang berbeza yang merupakan
perincian kepada nilai-nilai utama tersebut yang boleh membawa kepada konflik.
Hal ini tidak hanya pada sistem nilai agama, bahkan kepada asas- asas
lain juga .
No comments:
Post a Comment